Ontwerp Zanddijk – Molendijk
Het definitieve ontwerp voor het project Zanddijk – Molendijk is nu klaar. In dit ontwerp zijn verbetervoorstellen meegenomen vanuit gesprekken met de omgeving en door Provinciale Staten (PS) ingediende moties.
Het ontwerp
We verbreden de bestaande Zanddijk, passen de rotonde Nishoek aan, richten de Molendijk in als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 km per uur en leggen een nieuwe verbindingsweg van de Zanddijk naar bedrijventerrein Olzendepolder in Yerseke aan. Ook vervangen we de spoorwegovergang voor een viaduct en leggen we fietstunnels aan. Dit doen we samen met onze partners: gemeente Reimerswaal, waterschap Scheldestromen, Prorail en het Rijk.
Aanpak voor fietsers
Voor fietsers blijven de bestaande fietsroutes zoveel mogelijk in stand. Wel is op een aantal punten een belangrijke verbetering voor de fietsveiligheid ingepast.
- Zo zijn bij rotonde Nishoek fietstunnels in het ontwerp opgenomen. Fietsers vanuit onder andere Kruiningen en Hansweert naar het station hoeven dan niet meer de weg te kruisen.
- Voor fietsers uit de kern Yerseke naar het station is de gevaarlijke kruising ter hoogte van de Grintweg met de Zanddijk vervangen door een fietstunnel. De fietsers volgen daarna de route via de Capelleweg die verkeersluw wordt gemaakt.
- Daar waar fietsverbindingen gelijkvloers zijn met de (nieuwe) wegen worden vrijliggende oversteken bij de kruisingen gemaakt. Op deze locaties is de snelheid van verkeer laag en hebben weggebruikers goed zicht op elkaar, wat de veiligheid ten goede komt.
- Voor (schoolgaande) fietsers tussen Yerseke en Krabbendijke wordt een nieuwe, veilige fietsverbinding aangelegd: via de Molendijk, een fietstunnel onderdoor de nieuwe ontsluitingsweg, richting Olzendepolder en het verderop gelegen fietspad langs de Olzendedijk.
Impressie nieuwe situatie
Hieronder ziet u enkele impressies van onderdelen op de route van en naar Yerseke, komende vanaf de A58. U kunt de overzichtstekening van het ontwerp ook downloaden als pdf.